lördag 25 augusti 2007

Lemonheads

Malmö 070823

Jag var på Malmöfestivalen och såg Lemonheads i torsdags...

Det är ungefär 10 år sedan jag lyssnade på Lemonheads...och på den tiden lyssnade jag verkligen på de. De spelade på mejeriet i Lund i av slutet av 90-talet. Jag minns att jag var rätt besviken den gången. Sångaren Evan Dando stod och drack rent ur en Jack Daniel's och verkade inte alls säkert närvarande. Säkerligen var det inte det enda som intogs på den tiden.

I Malmö hade whisky:n bytts ut mot vattenflaskor, men engagemanget lyste fortfarande med sin frånvaro. Framträdandet kändes närmast pliktskyldigt. Man gick ut och gav publiken sina gamla hits samt några låtar från senaste plattan och så var det inte mer med det. Låtarna framfördes visserligen bra och även om stämsången ibland inte var av skönaste karaktär så var det rent musikaliskt inte mycket att klaga på. De flesta hitsen spelades, det enda som möjligen saknades var covern av "Mrs Robinson" och det kändes fatiskt bra att vi slapp den. Hade de spelat den hade det känts som om de sålt sig totalt för ett framträdande som de egentligen inte kände för...för så kändes det tyvärr.

För att nämna några låtar fick vi höra: It's a shame about Ray, Great big no, outdoor type, into your arms, style, big gay heart. Framträdandet varade ca 50 min.

Inga kommentarer: