tisdag 1 december 2009

Ett måndagsexemplar av Ceretto Barolo Zonchera 1997

Efter en helg fylld av jourarbete infann sig den rätta (om än något trötta; tänk fredagsmys) helgkänslan märkligt nog en helt vanlig måndag, varför undertecknad och fästmö beslöt att fira med en Barolo. Varför inte ackompanjerad av en totalt okreddig men ack så njutbar middag på entrecote med köpebea (blasfemy!) och ICA:s pommes frites?

Som vanligt lite dåligt planerat med initialt källarsval Barolo, men vilken ynnest att ha mogen sådan att ta fram när lusten faller på! Det är den andra av samma år och producent vi dricker på några månader, och nu liksom då bjuds på mogna bär och stallighet med vad jag upplever som välintegrerade tanniner med kanske något mindre strävhet än föregående flaska. Dricks under två timmar efter 30 minuters karaffering och sista glaset är bäst.

För att hålla vinkällaren i balans krävs återinvesteringar, och jag försöker tillämpa "två in - en ut" och försåg mig på dagens nyhetssläpp (vilka beställningsar som gått igenom får vi se...) med bland anat en Ornellaia, en av varje av de av Parker lovprisade Chateauneuf du Pape 2007:or från Clos Saint Jean; Deus ex Machina och La Combe Des Fous. Om de motsvarar pris och förväntningar återstår att se om några år!

Fortfarande tråkigt att man endast får beställa en flaska av varje! Känns som DDR. Lösningen är kanske att man läger in en semesterdag den 1:a varje månad och beger sig till någon av de tre stora för att stå i brödkö?

4 kommentarer:

Vård o Vin sa...

Ok. Boka in mig när det är dags att korka upp!!

Phylloxera sa...

Det ska jag! Men som sagt, då är vi nog både tunnhåriga och tjocka. ;)

Vård o Vin sa...

Jag är ju redan där, så det ska väl inte behöva dröja så länge ;)

Björn sa...

Jag köade hela två timmar i förväg, men det hjälpte inte. Tilldelningen av Clos Saint Jean's toppcuvéer tog slut fortare än kvickt.