fredag 12 mars 2010

2006 Château la Tour de By

M jourar och jag och barnen köper hem en kebabpizza. Till den passar vanlig, hederlig svensk mjölk bäst om ni frågar mig. Till efterföljande tecknad film ochpopcorn däremot kändes ju valet självklart med lite Bordeaux på halvflaska ;) Ett av Sveriges mest hyllade bloggviner, i ny årgång. Har någon flaska av gamla årgången (2004) i källaren, men är osäker på om jag faktiskt druckit det tidigare.

Vinet bjuder nosen på ett riktigt trevligt bemötande. Köttigt, blodigt järn uppblandat med tobak som passerat via rosten. Ganska mogen doft med svarta vinbär och lite plommon. Några nypor kaffe hittar jag också. Dofterna går tillstor deligen i smaken. Tanninerna ärsådär litemåttligt sträva, men inte värre än att det funkar fint på egen hand. Bra längd på eftersmaken.

Detta var en riktigt trevlig bekantskap som jag definitivt kommer att återvända till. Säkerligen ett ypperligt matvin. Fullt njutbart redan nu, men kommer säkert klara ytterligare några år med bravur. Man kan ju inte annat än nyfiket undra hur 2005:an skulle smakat. 89p.

2 kommentarer:

Anonym sa...

Det märkliga är att 05'an aldrig verkat nått Sverige.. men att det finns notiser om den på annat håll.

Jag har en halv låda 04'or liggande men 05 hade ju som sagt varit skoj att prova...

Vård o Vin sa...

Ja, man undrar ju om det är den fina årgången som gjort att de kunnat sälja till bättre pris till någon annan eller om man helt enkelt skippade '05 eftersom '04 funnits kvar ända tills nu...