tisdag 6 november 2012

Vinet och Miljön


Så är i efterhand undrar jag lite hur jag tänkte när jag mitt uppe i husförsäljning och allmänt kaos gav mig in på att recensera Britt och Per Karlssons nya bok Vinet och miljön. Det är svårt nog som det är att hitta en stund för sig själv och den senaste tiden har lektyren för min del intagits i form av talbok efter att lampan släckts för natten. Huset är hur som helst sålt nu och under en veckas semester i Egypten blev det mest fulvin, men väl ett ovanligt bra tillfälle att läsa.

När jag först öppnade paketet med boken blev jag lite förvånad. På något sätt hade jag nämligen fått för mig att det var Karlssons förra bok, Ett vin blir till, som jag tackat ja till att läsa. Insåg dock rätt snabbt den här boken passade ännu bättre. Det har varit mycket snack om naturviner och biodynamiska viner de senaste åren och jag har inte riktigt haft orken att hänga med på vad begreppen egentligen innebär. Med vinet och miljön fick jag dock all den information jag behövde för att sätta mig in i ämnet. Allt serverat i en lättläst, välskriven och behaglig bok.

Vinet och miljön är fördelad på 327 sidor och fylld med många vackra bilder från vingårdar, vinkällare och annat vinrelaterat. Boken bär undertiteln Ekologiskt, biodynamiskt och naturligt och det är kring dessa begrepp som det mesta i boken kretsar. Då både den biodynamiska odlingen och naturvinerna till stor del bygger på ekologisk odling så känns det naturligt att tungvikten läggs på att reda ut vad som ligger i begreppet, vad som är tillåtet och på vilket sätt ekologisk odling skiljer sig från den konventionella. Andra ämnen som också gås igenom innefattar bland annat skadedjur och sjukdomar, märkning och kontroll, tillsatser och hållbar vinodling. Bokens andra hälft innefattar ett urval av ekologiska och biodynamiska odlare som ger sin syn på odlingens för och nackdelar tillsammans med kortare smaknoteringar från ett urval av deras olika viner. Fokus ligger främst på Frankrike, men även andra världsdelar och länder är representerade.

Vinet och miljön är lättläst och lättbergriplig, men samtidigt på en nivå som jag tror passar såväl inbitna vinnördar som nyfikna noviser. Boken väcker en hel del frågor och funderingar och de flesta av dessa får jag faktiskt svar på efterhand som läsningen fortgår. Ska man klaga på nåt så måste det vara att man på sidan 45 droppar begreppet sexuell förvirring, men sedan håller oss läsare på spänn ända till sidan 67 innan innebörden förklaras ;) Ska man vara lite mer seriös så hade jag gärna sett att man sagt lite mer om den (skade-)verkan som de ämnen och tillsatser som används inom den konventionella odling har och i vilka doser. Vet inte om det är att jag är lite extra naturvetenskapligt lagd, men för mig hade det varit lättare att bestämma mig för om bio-, natur-, ekovinerna är något man ska satsa lite mer på om jag hade vetat vilken risk man utsätter sig själv och naturen för genom att främja den konventionella odlingen av vindruvor. Har hört att i alla fall besprutningen av vindruvor som ska ätas sker med ämnen som tränger in genom skalet i mycket högre grad än i andra grödor och alltså inte kan spolas bort innan konsumtion. Hur skadliga de ämnena är vet jag dock inte. Hur som verkar det klart att biodiversiteten och jorden i vingårdarna påverkas positivt av att frångå de konventionella metoderna och miljömedvetna vinodlare lär vi bara se mer av framöver.

Sist måste jag bara fråga er läsare om ni köper det här med biodynamisk odling med olika preparationer som ska komposteras i olika djurdelar och den kosmiska kalendern som en del rättar sig efter? Som medicinare är man drillad i att man ska ha evidens för saker och alltså kunna bevisa saker vetenskapligt helst genom att utföra experiment vare sig försöksledare eller försöksperson vet vilken substans som testas. Det går naturligtvis inte att göra ett experiment där man till exempel provar att sprida ut kosplillning som komposerats i kohorn kontra kospillning som komposterats i något annat och undersöker skillnader i slutprodukt eftersom det är så många andra faktorer som spelar in (skillnader i jordmån, mikroklimat etc etc). För mig är biodynamiken, precis som homeopatin, mest hokus pokus och placeboeffekt, men det är intressant att läsa om så många odlare som verkligen verka tycka att det gör stor skillnad...

Inte för alla kanske - men nästan

3 kommentarer:

E och F sa...

Jag måste hålla med dig om hokus pokus när det kommer till biodynamiken.. jag är starkt skeptisk.. Men! - det som är bra är framförallt tiden som spenderas i vingården, undersökningar visar att en biodynamisk odlare lägger ner 20timmar mer per hektar än en odlare som bara arbetar ekologiskt.
Kika gärna i Authentic wine från Goode & Harrop också.


Erik

Vård o Vin sa...

Ja, du är nog inne på rätt spår. Det känns som förklaringen måste ligga i att man på något sätt, medvetet eller omedvetet, behandlar sin jord och rankor annorlunda. Jag har mkt svårt att tänka mig att homeopatiska doser av gödsel m.m skulle kunna göra någon större skillnad. Men så länge jorden mår bättre och vinerna blir bra så kanske det kvittar :)

Välkommen hit förresten!

Per and Britt, BKWine sa...

Tack för positiva ord! Och för konstruktiva synpunkter!

Jag håller helt med dig angående biodynamin, det är svårt att tro på.

Men… a) Jag bryr mig egentligen inte så mycket om ”sanningen” eller de vetenskapliga bevisen i det hela. Många gör mycket, mycket bra viner. b) Vem vore jag att komma och säga till vinproducenter ”ni är ju virrpannor så som ni håller på med biodynamin”. c) Många producenter startar med en mycket stor dos skepsis och blir ”övertygade” först när de ser att det gör en skillnad. (Många har först börjat med en parallelltest där de har haft en del av gården traditionell och en annan biodynamisk.) d) Många är också långt ifrån att alltid slaviskt följa alla de ibland konstiga metoder som finns. Det är ofta stor flesibilitet i hur de tillämpar ”reglerna”.

I korthet: gör de bra vi så får de gärna göra vad och hur de vill när de gör vin. Till och med be en bön till Gud (valfri) om bra väder under skörden om de vill.

All det där hoppas vi i alla fall delvis framgår i boken.

Sen är det ju också mycket, mycket annat inom vinets värld som inte heller är ”vetenskapligt bevisat” utan att för den skull alla rackar ner på det som ofta är fallet med biodynamin. Till exempel: vad finns det för vetenskapliga bevis för att vinkällaren bör vara runt 12 grader C, eller att det är bättre med låga avkastningar, eller att det är bra med grön skörd, eller….. Så varför ska man hoppa på just biodynamiken men inte bry sig om ”vetenskapen” när det gäller annat?

I det stora hela är det lite trist att biodynamin blir så mycket diskuterad och kritiserad (ibland i rent hätska attacker) när det finns andra, mer spännande saker att diskutera.

@E och F

Jo, Goodes och Harrops bok är intressant. Dock bör man läsa den med en nypa salt. De är missionärer och vill, så att säga frälsa världen med sitt synsätt på ”autentiska” viner.

Vi själva vill i första hand med vår bok vara informatörer.

-P