lördag 18 oktober 2008

Inlägg 100

Får spara jubileet till ett annat tillfälle...

Det blev inte så mycket vin ikväll. Ett glas 2003 Proyecto Qu4tro var allt jag mäktade med efter mastodontpasset på akuten. Barnen är uthyrda till föräldrarna över helgen och vi har för första gången på minst ett år bara kunnat slappa hela eftermiddagen utan att göra något nyttigt :) Kvällen avslutades med ett besök på en av stadens finare restauranger där M åt Moules Frites och jag lamm. Till detta drack jag som sagt 2003 Proyecto Qu4tro från Conca de Barbera i Spanien. Tydligen en blandning av Merlot, Cabernet, Tempranillo och Grenache. Ett välbalanserat vin med en ordentlig ekprofil blandat med röda bär, kaffe och lakrits. Riktigt bra längd på eftersmaken, dock med en lite omogen bismak.

Natten på akuten blev oväntat lugn. Lärdom för undertecknad underläkare blev, utan att avslöja för mycket, att vara lite försiktig med alltför mycket morfinpreprat mot smärta då detta kan (läs gav) andningsdepression. Som tur var finns ett utmärkt antidot som heter Narcanti och som fungerar bra mot överdoser av morfon, heroin och liknande. Problemet med Narcanti är att det bryts ner mycket snabbare än morfinet, så man riskerar att halka in i andningsdepressionen ingen.

Är nu ledig en vecka, så förhoppningen är att jag ska kunna bjuda på en ordentlig vinrecension redan imorgon.

Go' Natt! Var uppe hela natten och har sovit fyra timmar på förmiddagen, så jag är rätt mör just nu...

Inga kommentarer: