tisdag 21 juli 2009

2004 Banfi Rosso di Montalcino


Imorgon bär det av till our nations capital. Hoppas på lite trevligt vin hos vännerna där uppe och ven vet kanske hinns det med en vinbar. Bävar lite för att spendera början på nästa vecka själv där uppe med mina två små odågor, efter att sambon börjat jobba. Härlig ålder på båda nu, en med typ damp och en som precis lärt sig alla tänkliga obsceniteter. Bajspappa är numera mitt andranamn.

I dagens inlägg avhandlas en flaska som legat på lur ganska länge nere i källaren. Har varit sugen på den ett tag nu, men det är alltid svårt att tag steget när man bara har en enda flaska...

Färgen är inbjudande mogen och lika så doften. Lite sötmogen, men inte alls lika stor som 2007:an som vi drack nyligen. Doften är initialt lite källarunken och bjuder inte på särskilt mycket frukt. Vi hittar lite blomvatten, men inte så att det dominerar eller irriterar.En antydan av choklad och vanilj och eventuellt en gnutta viol. Efter några timmars luftning får jag för mig att det dyker upp lite hallon, men det försvinner lika snabbt igen. I munnen är det knappt medelfylligt med relativt bra syra. En del kvarvarande strävhet.


Kanske inte direkt skrivit upp vinet inser jag nu, men det var faktiskt riktigt gott. Känns som det korkades upp i precis rätt tid...är lite orolig att blomvattnet fått ta över om vi väntat ännu längre.


Inga kommentarer: