söndag 22 januari 2012

2002 Il Pozzo Barolo


I dessa dagar är det ett gott betyg på ett vin när hela flaskan har gått åt innan vi ens hunnit börja med barnens läggningsrutiner. Il Pozzo var ett sådant vin.

Det är alltid angenämt att titta på ett Nebbiolo-vin med några år på nacken. Den tegelröda färgen gör att man redan innan första sniffen känner hur det vattnas i munnen. 2002 Il Pozzo gör oss inte heller besviken när vi stoppar ner näsan. Mogna portvinslika toner av russin och katrinplommon, med en svag underton av viol och körsbär. Begynnande drag av rosor blandas med lakrits. Vinet är, sin ålder till trots, ganska strävt. Medelfylligt. Initialt med drag av julmust, som sedemera övergår alltmer i portvin. Hygglig längd. M ger stora tummen upp. Alltid vanskligt när man bara har en flaska (som bilden skvallrar om fick jag det på min förra födelsedag), men jag tror att vi korkade upp precis i rättan tid. Det ska nog i alla fall inte ligga längre. 90-91

Har även hunnit med att återuppta bekantskapen med Luigi Righetti's Campolieti (2009 tror jag). Något år sen sist, men även om cedertonerna lugnat sig lite känner man klart igen det. Jag gillar det här viner skarpt. En av mina absoluta favoriter i <100 kronorsklassen. Äveb Barone Ricasoli Rocca Guicciarda Riserva har vi fått i oss. Snäppet bättre och även det en av favoriterna just nu. Känner att suget efter italienskt kommer allt mer efter senaste tidens dragning åt Pinot Noir.


PS. Snart dags för ny födelsedag. Den förra firades in som jour och i år blir det på planet till Teneriffa. MR-kurs. Om någon som har några måsten att tipsa om på Teneriffa, så tas det tacksamt emot...

PS 2. När vi som bäst satt och njöt av vår Barolo, fick jag ett MMS av Dr Milf som satt och njöt av en 1992 Mouton Rothschild. Lite olika prisklass, men just den dagen tror jag vi njöt av våra flaskor lika mycket båda två.

Inga kommentarer: