tisdag 17 januari 2012

2006 Château Gratien Saumur-Champigny



Randning på klinisk fysiologi ingår numera för alla som utbildar sig till radiologer (eller eg Bild- och funktionsmedicinare), vilket innebär att jag återigen måste lära mig tolka EKG eftersom min huvuduppgift just nu är att köra arbetsprov. Inte helt lätt för en gammal hund som jag som dessutom mer eller mindre aktivt försökt glömma allt sånt eftersom jag var helt övertygad om att jag aldrig skulle ha någon större nytta av det igen. Hittills har jag i alla fall inte tagit livet av någon och nu börjar jag bli lite varm i kläderna...

Château Gratien (och egentligen hela distriktet) är en ny bekantskap. Legat några år i källaren, kanske mest för att jag inte riktigt vetat vad jag skulle äta till. Nu fick den sätta livet till, till en kycklingsoppa. Kanske inte en klockren kombination. Vinet har en ganska diskret, om än tilltalande, doft av blåbär, hallon vanilj och kryddor. Kanske kan man ana lite vegetala drag, men absolut inget som stör. I munnen anans en viss mognad, tanninerna är förvånansvärt sträva och även om det inte är något fylligt vin så är det relativt komplext. Riktigt trevligt för pengen, men samtidigt så blir det nog inte fler flaskor när den kvarvarande flaskan konsumerats.

Inga kommentarer: