söndag 25 mars 2012

2005 Chateau la Reyne "Le Prestige"


Vi fortsätter på vår inslagna linje med lite (för oss) ovanliga druvor. Nu har turen kommit till Malbec, eller Côt noir som den också kallas i Cahors.

Le Prestige är gjort på 100% Malbec och vinstockarna är i snitt 35 år gamla och uttaget verkar ligga runt 27 hl/ha. Vinet har spenderat 22 månader på fat (om inte min gymnasiefranska helt förfallit).

Färgmässigt hittar man inte många tecken på mognad. Märk och tät med blålila nyanser. När vi stoppar ner näsan möts vi av en rejäl dos mogen, mörk frukt med plommon som huvudingrediens. Det hela blandas med rostade fat, nejlika, choklad, korinter, örter och tobak. Viss mognadstendens, men doften känns samtidigt inte jätteutvecklad. Även smakmässigt domineras bilden av ett fylligt vin med söta plommon och fat. Vinet är initialt något kallt, vilken framhäver en frisk syra (som sedan lugnar sig och blir relativt modest). Tanninerna är fortfarande ordentligt sträva. Ganska bra längd. Med lite stigande temperatur gör den sjunkande syran att vinet kanske känns lite platt, men i övrigt tyckte jag det här var riktigt trevligt.

Ser att Finare Vinare var inne på 2012 som en bra tidpunkt för vinet och jag kan bara hålla med. Samtidigt är jag övertygad om att jag skulle uppskatta det här även på dess tio-årsdag. Kostar fortfarande under hundralappen på systemet (årgång 2009) och för det priset tycker jag nog att det är fyndvarning. 88+

PS. Fler har provat.

Inga kommentarer: