söndag 9 september 2012

2009 Soffocone di Vincigliata...på riktigt den här gången

Gör ett nytt försök på Soffocone, förhoppningsvis utan sidospår den här gången. Får dock bli från huvudet eftersom jag inte hittar mina noteringar.

2009 Soffocone di Vincigliata lanserades alltså i senaste släppet. Soffocone är så vitt jag förstår "Florens-slang" och betyder fellatio. Blev lite förvånad när jag hörde det, för jag trodde inte att Systembolaget skulle ta in produkter med så ekivoka titlar. Tydligen ska man i USA ha reagerat just så och vägrat godkänna etiketten. Hur som helst så är Vincigliata namnet på vingården vars marker tydligen är ett populärt tillhåll för unga (natur-)älskare. Vinet är producerat av konstnären Bibi Graetz som driver vineriet Azienda Agricola Testamatta.

Soffocone bjuder initialt på en rätt blygsam doft av syrliga körsbär. Efter ett tag öppnar den upp sig och det italienska ursprunget går inte att ta fel på. Mörka, syrliga bär med körsbär och plommon främst, Örter (ffa salvia) med en lätt parfymerad touch, bra integrerade fat och en kaffetonad svans. Relativt sträva tanniner och bra syra gör att jag tror att det skulle ligga ett år eller två för att passa mina lökar som bäst. Bara frukten håller... Trevligt och en given present till min italienska svåger! :) Nöjer mig dock med mina tre flaskor.

90%, sangiovese, 7% colorino, 3% canaiolo. 15 månader på barriques. Avslutar med en länk till Livets Goda ;)

PS. Reuterdahl har också provat.

PS 2. Drack idag ett annat vin från nyhetssläppet. Hade tänkt att Le Grand Terroir skulle kunna vara ett bra vardagsvin, men icke. Lingonsurt och inte alls kul!

Inga kommentarer: