lördag 15 mars 2008

2 nätter på sjukan

Ja, då har man även provat på att spendera två dygn på sjukhuset, inte som jour utan som anhörig. Vår lille son blev nämligen obstruktiv (trång i luftrören) under förra helgen i samband med att jag var iväg i Linköping med barnen. När vi väl kom hem hade han jobbigt och var ltie trött. Sambon, som vikat på barn tidigare, gav honom betapred (kortison) och han fick även inhalera av syrrans Ventoline. Vi var på väg in till barnakuten redan den kvällen, men eftersom lillen somnade och vi inte kom fram på deras telefon så blev det inte så. Istället hade sambon sinnesnärvaro att åka upp följande dag. Han hade då en syremättnad på 87%, men var ändå i det närmaste helt opåverkad. Hur som så fick han naturligtvis inhalera och då saturationen inte kom upp över 90% så blev han inlagd med lite extra O2. Visar bara, ytterligare en gång, att man inte ska vara doktor åt sitt eget barn. Han var eg. mer tät dagarna innan och jag skulle naturligtvis ha åkt in redan några dagar tidigare när var som värst. Där får man för att man har en tendens att skicka hem patienter som andra kanske skulle lagt in. Två nätter blev det i alla fall. Väckt var tredje timme med en son som ändå sov dåligt, var ingen höjdare. När sambon dessutom skulle vara nattjour på medicin fick man ytterligare bekräftelse på hur litet socialt kontaktnät man har som nyinflyttad i en stad...men det ordnade sig och vi är hemma igen. Nu verkar det vara magsjuka som gäller istället. ..

Alltid är det nåt.

Vi var inne hos grannarna igår. Perfekt att få bli serverade god mat när man känner sig som en urvriden trasa. Hade passat på att köpa en flaska 2006 Fontafredda Barbera Briccotondo som vi drack. Drack han05:an för någon månad sedan. Kan inte säga att den lämnade några intryck. 06:an blev ju rankat som 74:e vin för året 2007 av Wine Spectator. 90p! Drack ytterligare en Barbera som kostade ungefär dubbelt så mycket. Ska inte ge mig på att recensera allt för mycket då jag tycks ha förlorat förmågan att uttrycka mina intryck i ord. Ibland vet jag inte om jag ens försöker anstränga mig tillräckligt. Kan bara konstatera att jag inte hade gissat att det var samma druva inblandad i de båda vinerna. Det dyrare vinet hade mer ekkaraktär, en något rökig ton, mer syra och betydligt fylligare. Briccotondon mer bärig. Om Briccotondo ska drickas nu, så kan nog det andra ligga till sig. Vill ni läsa mer om Briccotondo kan jag rekomenderaden utrmärkte Frankofilens inlägg om samma vin. Såg att han blivit citerad i tidingen Livets Goda. Det är stort!

PS. Vi har förresten fått ett husdjur...eller snarare ett trädgårdsdjur. Vi har nämligen en råtta som ogenerat myger omrking i trädården. En "giljotinvariant" av råttfälla inhandlades snabbt på Clas Ohlson. Återstår att se om den fungerar. Fortsättning följer.

Inga kommentarer: