söndag 23 mars 2008

Kent, Baltiska hallen, Malmö - på speed?

Puh, man kommer ut från Baltiska hallen helt utpumpad! Snabbare konsert har jag nog aldrig upplevt. En av låtarna, tror det var kärleken väntar, gick betydligt långsammare än vanligt. Resten av låtarna gick i en rasande rytm. Funderade ett tag på om de ville försöka klämma in ytterligare en låt utöver vanliga playlisten. Om man tittar på nätet så är programmet relativt homogent, där man varierar några låtar vid varje konsert...och antalet stämmer med tidigare konserter, så det kan inte vara förklaringen till detta punktempo. Det är ju turnéavslutning denna helgen, så kanske vill man snabbt hem till famljen?

Publiken är i inledningen, trots uppvärmning med Familjen, väldigt avvaktande. Ståplats tar sig så småningom, medan sittplats mest sitter lugnt och stilla. Det var utsålt en ligt tidingen, men det märkts absolut inte. Flera jag talade med klagade på att Jocke Bergs röst ekade. Själv märkte jag inte av detta, men det berodde troligtvis på att jag (duktig som jag är) körde med öronproppar hela konserten. Jag har nog sett Kent 4-5 gånger tidigare och så otajta som de var idag har jag nog aldrig hört de. Sammi (?; gitarristen) spelade tidvis på en plågsamt ostämd gitarr och tycktes stunder helt försvinna, troligen tack vare folket vid mixerbordet som förbarmade sig över publiken. Kulmen nåddes vid Generation ex då det blev riktigt, rikitigt illa. Annars var detta en trevlig duett med Camilla(?) som väl måste vara samma som sjunger på plattan, för det lät väldigt likt. Även övriga levererade tidvis något underliga ljud. Trots detta tyckte jag att konserten var riktigt bra. Jocke Berg har dagen till ära ett par glittriga paljettbyxor som passar perfekt. Bakgrundsbelysning och laser känns (för ett svenskt band) påkostat. Musik Non Stop är nog en av Kents absolut sämsta låtar någonsin och hade gärna fått bytas ut, även om publiken tycks gå igång på den. Detta tror jag dock beror mer på låtens rytm än dess kvalitet. Man körde glädjande nog den gamla klassikern pojken med hålet i handen, vilket inte tycks höra till vanligheterna på den här turnén. Jag hade gärna hört Elefanter. Columbus regerar!

Låtlistan:

Vy från ett luftslott
Max 500
Socker
Pojken med hålet i handen
Innan allting tar slut
Columbus
LSD, någon?
Romeo återvända ensam
Generation ex
Döda vinkeln
Musik Non Stop
Kärleken väntar
Ingenting
Om du var här
Dom andra
(paus)
Berlin
Vinter 02
747
Mannen i den vita hatten

Inga kommentarer: