lördag 15 februari 2014

2005 Penfolds Koonunga Hill...budget som håller

Ibland, när jag har haft dålig framförhållning, är det nästan jobbigt att gå ner i källaren. Vår sval håller cirka 11 grader såhär års och om det behövs en flaska rött lite på stört så bär det emot att öppna något dyrt eller något jag varit nyfiken på eftersom vinet kommer vara för kallt när vi smakar. Men idag kom jag på att jag ställt lite enklare viner med skruvkork, som inte behöver ligga i vinstället, bland starkspriten i förvaringshyllan. Hyllan är placerad högt upp, så vinerna håller några grader högre temp.

Längst fram i hyllan stod en 2005 Koonunga Hill och pockade på uppmärksamheten. 9 år gammalt vin i 80-90 kronorsklassen, funkar det fortfarande? Svaret är tveklöst JA. Mogna toner och frukten börjar kanske bli aningen torr, men det jag ville ha fans där. Muskler, kryddor, en shirazig pepprighet och en del fat. Tanninerna är mjuka, men ger ändå struktur och lite motstånd. Hygglig längd. 

För ett såpass enkelt vin måste jag säga att det verkligen åldrats med värdighet, vilket vi kan konstatera återigen. Nya världen så det förslår, men det är ju givet redan innan. Aktuell årgång verkar vara 2011 på bolaget.

Imorgon bär det av till Nice och sedan vidare till Isola 2000 för några dagars skidåkning. Skåningens första alptur. 

Inga kommentarer: