onsdag 5 februari 2014

Hemmagjord Ricotta...och lite pasta till det

Känsliga läsare varnas redan nu. Detta inlägg har inget med vin (eller vård) att göra.

Jag hittade för några veckor sedan ett recept i tidningen Al Dente på hemmagjord ricottaost. Vi är inga storkonsumenter av ricotta, sist jag använde det tror jag var i amerikanska pannkakor, men det är lite roligt att få göra sin egen ost. Det här var dessutom löjligt enkelt. Om du själv är sugen på att prova så lyder receptet:

3 L mjölk
2 tsk salt
½ dl vitvinsvinäger

Koka upp mjölk och salt. Häll därefter i vinägern och låt sjuda under omrörning cirka 5 minuter tills det börjar flocka sig. Häll av i kökshandduk eller silduk. Låt svalna och krama ur vätskan.

3 liter mjölk lät lite mycket för mina behov, så jag gjorde om receptet till 2 liter istället. Fick cirka 2,5 dl ostmassa på det. Osten blev (naturligtvis) mild, grynig och inte riktigt så krämig som jag trott. Kommer inte riktigt ihåg hur "köpericotta" är i konsistensen, men jag tror ändå att konsistensen är väldigt lika.

 Egenhändigt tillverkad ricotta :)

Jag var ju tvungen att göra något med ricottan eftersom det är en riktig färskost som helst ska njutas pinfärsk och lägligt nog kom jag på att jag gjort lite färsk pastadeg bara dagarna före som bara väntade på att få komma till användning. Gjorde en liten röra av ricottan, brödsmulor, parmesan, prosciutto crudo och pesto alla calabrese. Körde allt i mixern tillsammans med salt och peppar. Kunde gott ha skippat saltet, för det blev i saltaste laget. Men annarrs var det gott Fick lite behövlig hjälp av minstingen och tillsammans gjorde vi några tortellini (eller fylld pasta om ni hellre vill). Några minuter i kokande vatten, på med lite grädde och parmesan och voilà!

Tror ni ungarna gillade det? Jag vet inte, för de vägrade smaka. Som tur var hade jag även gjort några tortellini med halvor av mamma Scans köttbullar i ;)


 En hjälpande hand är välkommet vid pastatillverkning



Inga kommentarer: