lördag 7 juni 2008

2000 Peter Lehmann Stonewell Shiraz


Ytterligare en fantastisk dag på strand är lagd till handlingarna. Det känns nästan overkligt att det ska ta slut snart.

Vi äter ute i solnedgången. Far går igenom sina vingömmor och hittar en låda med 2000 Peter Lehmann Stonewell Shiraz. Lådan var en gåva av importören (gammal barndomsvän) i 60-årspresent för två år sedan. Sedan dess har den varit bortglömd och legat och samlat damm. Har ett svagt minne av att jag läst ett inlägg av Frankofilen med samma vin, fast av annan årgång, så det känns extra roligt att få jämföra om våra smaklökar tänder på samma smaker :)

Vi njuter alltså vinet utomhus och med en rätt spräcklig duk som bakgrund är det inte helt lätt att bedöma färgen. Men viss mognadston kan ändå skönjas. Flaskan innehåller även en hel del fällning. Doften är underbar! Rikligt med söt, mörk frukt, där russin och plommon sticker ut. Det bjuds även på en hel del choklad samt lite eukalyptus, sötlaktrits och vanilj. I munnen är vinet välbalanserat, moget och relativt fylligt. Den mörka frukten dominerar tillsammans med en viss sötma, men även rikligt med vanilj och mörk choklad. Portvinstoner. M drar en passande parallell med portvinsfylld chokladpralin. Eftersmaken är underbart lång och vaniljpackad.

Sammanfattningsvis riktigt, riktigt gott. Lätt den godaste australiensaren jag druckit. Efter att mest ha druckit unga, enklare viner senaste tiden var det här precis vad jag behövde. Vi rekommenderar väl kanske inte att det njuts med grillad fläskarré och färskpotatis, men inget kan förstöra intrycket av det här vinet. Vi kan inte låta bli att kolla upp vad frankofilen tyckte, och tongångarna gick även där i dur. Vinet visar sig vidare även vara den dyraste australiensaren jag druckit (384:-), men det är värt en rejäl slant extra. Får lov att ta med mig en flaska hem...och jag ser redan fram emot att korka upp den. Men, det blir nog först om ett år eller så.

Inga kommentarer: