lördag 21 juni 2008

Midsommar

Midsommarafton spenderades i närheten av Hallandsåsen med tre andra par. Vi kör knytkalas, där vårt uppdrag bestod i sill och potatis. Sådär lagom betungande alltså, vilket nog var tur med barn som varit gnälliga och ett hus som är ockuperat av hantverkare. Inser när jag packar ihop allt att jag nog köpt sill för 20 personer, snarare än åtta. Provade Willys Thaisill, vilket var en minst sagt annorlunda inslag på sillbordet. Helt ok, men kommer inte finnas med nästa år om jag får bestämma. Provade också att göra senapssill efter ett recept jag hittade på nätet. Lite väl söt, men annars riktigt god. Gick åt som smör i solsken...och solsken var faktiskt vad vi fick större delen av dagen. Vi fick till och med tillfälle att sjuta straffar (vann en av tre omgångar) och nästan lite kubb. Svårt att få ha sådana saker i fred när man har kids runt sig.

Det blir naturligtvis inte så mycket vård i det här inlägget, men väl lite vin :) Vi provade en juninyhet, 2007 Zonnebloem Pinotage. Hade några öl innanför västen när det dracks och inga noteringar gjordes så ta det med en nypa salt. Ett vin som passade mycket bra med det grillade köttet. Det bjöds på bra fruktighet med inslag av såväl fat, tobak, choklad och, naturligtvis, en viss rökighet. På baksidan står att läsa att vinet kan lagras 5-8 år, men det tror jag är lite väl långt. Men något år i källaren klarar det säkert. Vi passar även på att prova Aeratorn och samtliga åtta tycker att det är markant mer doft efter att man kört Ett gott grilvin av det enklare slaget.

PS. Såg att vinet fick 67p i Livets goda och det tycker jag absolut är för lite!

Inga kommentarer: