lördag 6 september 2008

2004 Tamellini Vigna Marogne Recioto di Soave


Huvudvärken försvann och jag kände att jag inte kunde hålla mig borta från mina efterlängtade Recioto.


Recioto görs ju på samma sätt som Amarone. Man torkar de mogna druvorna under en längre tid, för att sedan låta de russinlika druvorna påbörja sin jäsning. Något som tar lite tid för den koncentrerade musten att börja jäsa. När man gör Amarone låter man sockret jäsa ut, medan Recioto alltså är ett sött vin. Alkoholhalten i det här fallet ligger ändå på 13,5%. Det finns två typer av Recioto, di Valpolicella som är rött och det vita di Soave som görs på druvan Garganega. Jag har läst att det till en flaska vanligt "bondvin" går år ett kilo druvor, till en flaska Amarone går det åt cirka 10 kilo och till en Recioto 18 kilo.
Söker lite på nätet och där framgår att Tamellini sköter sin vingård ekologiskt. Druvorna plockas för hand i september/oktober. Druvorna torkas i det här fallet i fem månader. Vinet pressas försiktigt och kyls till 5°C och rensas innan jäsningen tar vid. Detta sker på rostfria ståltankar vid 15°C. När alkohol- och malolaktiskjäsning är klar vilar vinet fyra till fem månader på jästfällningen innan den buteljeras och lagras minst två månader.

Jag var lite orolig att det skulle vara slut innan jag ens hann fram till Systemet, eftersom det endast fanns 120 flaskor. Har dock inte hittat någon som kommenterat eller recenserat vinet inför septembersläppet. Läste Henrik Ungerths nyhetsbrev från amaroneguiden.se med hjärtat i halsgropen, men inte ens hann hade kommenterat det.


Vinet har en härlig färg som ger associationer till bärnstensfärgad nektar. Synd att de buteljerat på färgade flaskor, för färgen är riktigt inbjudande. Stoppar man ner näsan möts man av en explosion av söta tropiska frukter, med Mango och Aprikos i frontlinjen. Smaken är helt underbar med massvis av frukt. Mango, Aprikos, fikon och ett litet hav kanderade frukter. Utöver frukten återfinns även honung och en liten nyans av hö. Vinet är samtidigt inte alltför sött och med en viss syra känns det välbalanserat och harmoniskt. Eftersmak ör oändlig. Det känns som om hela munnen kläs av en hinna av ljuvligaste nektar. Tror jag skippar tandborstningen idag :)
Återigen stark köprekommendation! Om ni dricker det får ni väldigt gärna berätta vad ni tyckte...
Vigna Marogne (nr 98224), 230:-
PS. Har lärt mig att det finns ytterligare Recioto i Venetien, Recioto di Gambellara, som även detta är DOCG-klassat. Kvalitetsmässigt ska det inte skilja särskilt mycket från Recioto di Soave, men däremot vara mycket billigare. Skulle vara kul att testa. Kanske finns det ytterligare Recioto?

4 kommentarer:

Anonym sa...

Köpt på din inrådan men inte drucket, en flaska är kanske dumt att nöja sig med...:-)

Vård o Vin sa...

Trevligt :)

Gillar du söta vita, så vågar jaglova att du inte blir besviken. Du får väl öppna och se om du gillar, i så fall tror jag det finns fler...

Berätta gärna vad du tyckte.

Harald sa...

Öppnade en idag, till en rabarberpaj. Riktigt bra får jag säga, sjyst syra som balanserar upp och en fantastisk doft av persika (nej jag ska inte skriva "vita persikor" som vissa recensenter bland gör) och passionsfrukt.

En betydligt trevligare bekantskap än de röda reciotos man dricker annars.

Vård o Vin sa...

Trevligt att du gillade den :)

Den hittills trevligaste recioton jag hittills smakat...och jag håller med dig om de vita är trevligare än de röda.