måndag 8 september 2008

Employee of the Month

Häromdagen när jag jobbade min sista vecka på medicinakuten kom plötsligt sköterskorna och delade ut överfallsalarmen till oss läkare. Vi borde naturligtvis ha de på oss hela tiden, men så blir det bara inte. Anledningen till att de delades ut var att väktarna på sjukhuset hört på polisradion att det var någon som gick omkring beväpnad på akuten. Fråga mig inte hur polisen fått reda på det utan att övrig personal visste. Det var i alla fall två missbrukare som sökt vård och mannen hade intelligent nog tagit en skarpladdad pistol med sig. Han hade visst visat den för sköterskorna när de inte tyckte att de gjorde saker på deras sätt. Två minuter senare var sex poliser på plats och mannen låg nedtryckt på golvet. Sköterskorna i receptionen var lite spaka sen, när de tänkte på hur de varit väldigt hårda med att dirigera de båda rätt när de inte anmält sig ordentligt.

Detta får mig att tänka på en läkare som jag gick med när jag var kandidat. Han hade varit på studiebesök på en akutmottagning i en stor amerikansk stad. Där hade det suttit ett plakat med anställda och läkaren hade frågat om det var en slags "emplyee of the month"-tavla. Han fick då svaret att det var medarbetare som blivit dödade på akuten. Tydligen så hände det ofta att det var gänguppgörelser och när då någon blev skjuten, men inte dog, så åkte man inte sällan till akuten för att avsluta jobbet. Om det då strök mer några mer verkade inte spela någon roll...

Man ska kanske inte klaga när man tycker det är stökigt med många berusade på akuten under helgnätter. Allt är trots allt relativt...

Inga kommentarer: