måndag 23 februari 2009

2 x 2006 Shiraz/Syrah

Förra veckan bjöd på två trevliga händelser för undertecknad:

1. Jag gick min sista nattjour på psyk (utan besök av undersköterskor för er som undrar). Är inte "psyk-material", så det är skönt att få slut på den placeringen. Även om det varit nyttigt. Dags då för vårdcentral om två veckor. Inte heller det min framtida arbetsplats, men det kan jag i alla fall hyggligt och även om man saknar alla kollegor på sjukhuset så är det rätt så trivsamt. Det ser förresten ut som om jag kommer prova på röntgen efter avslutad AT.

2. Ett av världens bästa band, Placebo, kommer till den lilla festivalen Siesta i Hässleholm i maj. Bara att gratulera bandbokaren som lyckats med ett riktigt kap. Hoppas bara det går att fixa barnvakt.

Under helgen jämförde vi två 2006:or gjorda på Syrah/Shiraz. Som representant för gamla världen har vi Moillard-Grivot Crozes Hermitage, som även fanns i glaset förra veckan. Nu är det dock tre nya analytiker som stoppar ner nosen, så noteringarna kommer ändå skilja sig åt en del. Peter Lehmann The Barossa får representera nya världen. 3 kronor skiljer dessa två viner åt.

The Barossa är definitivt fatlagrat. Vi hittar både vanilj och kola. Mandel nämns. Doften är lite blöt, åt svamphållet. En viss grön ton. Jag har alltid haft svårt att hitta minten och eukalyptusen som så ofta ska återfinnas i australiensiska viner, men här finns den. Efter lite luftning har kaffet hittat ner i glaset. I munnen känns syran bra och tanninerna mjuka. Vinet är drygt medelfylligt och bjuder främst på bär och fat.

Crozes-Hermitage är något tunnare i förgen, men inte så mycket som jag förväntat mig. Vinet doftar tydligt av stall med dragning åt häst(gödsel). Det noteras även mandelmassa, samt en lite bränt charkuteri. Det talas om en blommighet, vilket väl bara att skriva under på. Vi försöker länge komma på vilken blomma, men lyckas inte nå ända fram. Tulpan är jag inne på, hyacint tycker någon annan. Efter ett tag tillkommer precis som i första vinet även en rejäl dos kaffe. Hittar varken Earl Grey eller julmust i dagens flaska. Vinet bjuder på lite mindre syra än Barossan och samtidigt lite mer beskhet. Tanninerna är något mer sträva än första vinet.

Jaha, vilket vin var då godast undar du säkert? Det ärliga svaret är att vi aldrig riktigt kom så långt. Vi packade nämligen upp två gitarrer till nyinköpta Guitar Hero och sen var vi fast. Trots ett sällskap på fyra personer gick knappt hälften av vinet ner. Så dagens vinnare var alltså en plastkopia av en Gibson Les Paul :) Men jag skulle nog säga att fransosen föll mig mer i smaken.

Inga kommentarer: