onsdag 27 augusti 2008

Kaos

Ibland blir man förundrad över organisationen inom sjukvården. Jag går nu min sista vecka på internmedicin och går då jour kvällstid. Vi AT-läkare ska alltid gå tillsammans med en legitimerad läkare, så att man alltid har någon mer rutinerad som kan svara på samtal från avdelningarna och som kan ta de svåra larmen. Idag var den legitimerade läkaren som jag skulle gått med sjuk. Då har man istället bett en annan läkare hoppa in. När så kontorstid närmar sig sitt slut, så kommer en av underläkarna på att denna inhoppande läkare inte heller är leggad. Helt plötsligt är ingen läkare på medicinakuten legitimerad. Men, tycker man då, det är bara för oss att bita ihop och ringa bakjouren om så behövs...och visst det kan man kanske göra, men om man har nåt riktigt akut som man känner att man inte hanterar? Ja, då står man där med skägget i brevlådan, för bakjouren hinner ju ändå inte in innan det har hunnit gå illa. Tydligtvis är det inte lag på att någon legitimerad ska vara på akuten (hävdade chefen för akuten i alla fall), vilket känns helt sjukt. Visst var det så förut att AT-läkarna stog själva på akuten, men då hade man inte samma anmälningshot hängande över sig och ej behandlingsmetoder och medicnarsenal var inte heller lika omfattande.

Nu gick det som tur var bra idag, och det var relativt lugnt på akuten...och den andra läkaren såg jag faktiskt inte ens skymten av. Men det hade lika gärna kunnat vara en riktigt skitdag som hade kunnat gå ut över någon patient. Med en organisation där varje läkare fyller en "måsteplats" blir det verligen bräckligt och faller en bort på fel ställe så blir det kaos. Sen är det imponerande att det kan gå en hel dag utan att någon uppmärksammar problemet, trots att den sjuka läkaren ringt in tidigt på morgonen...

Så, nu har jag fått skriva av mig för idag. Imorgon kommer en gammal vän på besök, så då blir det vin :)

Inga kommentarer: