söndag 13 april 2008

2006 Louis Bernard Côtes du Rhône Villages


Ok, jag känner här lite att min uppgift i den här bloggvärlden, i alla fall på vinsidan, blir att blogga om budgetviner. Det finns ett helt gäng därute som skriver otroligt sofistikerade och läsvärda bloggar om viner som, ännu så länge, ligger väl utanför min budget (se förra inlägget). Ingen orkar kanske heller lägga ner någon större möda på dessa viner som sällan lämnar ett intryck värt namnet.

Hur som så dammar vi idag av grillen för första gången (hemma) i år efter en dag med vändor till soptippen, K-rauta och ICA. Cypriotisk färskpotatis och flintastek. Inget fancy med andra ord, men ack så gott! Till detta korkar jag upp en flaska 2006 Louis Bernard Côtes du Rhône Villages. Louis Bernard är som jag förtått det ett kooperativ i budgetklassen i Rhône med viner ur samtliga appelationer. På cellartracker så tycks omdömet för de olika vinerna ligga runt 85. Något man naturligtvis ska ta med två nypor salt, men som kanske ger en liten fingervisning. Vinerna är frekvent på tillbud i de stora danska daligvarukedjorna. Drack en flaska för ett drygt halvår sedan och minns att jag inte alls blev förtjust. Då tyckte jag att deras Côtes du Rhône 2006 var betydligt bättre. Man ska ju naturligtvis inte förvänta sig några stordåd av en flaska som kostar 35 DKK. Vinet är dock idag klart bättre. Färgen rubinröd utan mognadstoner. Doften bjuder på röda bär, jord, lätt charkdoft samt vanilj. Smakmässigt har syrans dominans minskat. Det var framför allt syran som jag inte gillade sist. Eftersmaken dröjer sig kvar en kort stund. Det finns fortfarande en del något sträva tanniner och vinet känns något spretigt. Sista flaskan kommer nog avnjutas om ytterligare ett halvår. Vinet funkar egentligen inget vidare med maten, men det var jag beredd på. Det är helt enkelt för vekt. Kände helt enkelt inte för att korka upp någon av mina ögonstenar. ;)

Summa sumarum ett bra vin för priset, men inget som genrerar några stora ord eller lämnar några djupa spår... Eftersom jag har några andra pavor från Louis Bernard lägger jag in det som en egen etikett.

Inga kommentarer: