torsdag 10 april 2008

Sveriges sämst betalde läkare

Nu i dagarna kom läkarförbundets lönestatistik för 2007. Ingen direkt munter läsning för undertecknad. AT-läkare är Sveriges lägst betalda läkare, med undantag av de som vikarierar innan AT. Vi är ju färskast, så det är ganska naturligt att det är så. De attraktiva landstingen betalar klart sämst, det är känt sedan länge...det kan jag inte klaga på, jag får helt enkelt skylla mig själv som inte valt att bosätta mig i mörkaste småland eller norr om polcirkeln. AT + attraktivt landsting = dålig lön helt enkelt. Av statistiken framgick att jag med mina 23 500 tillhör den 10:e percentilen vad gäller AT-läkare. Jag är följdaktligen en av Sveriges absolut sämst betalda läkare. Som tur är så är dock löneutvecklingen framöver desto mer gynnsam. Men det är inte kul att läsa att man har en lön som ligger i linje med vad vårdförbundet kräver som lägsta lön för sjuksköterskorna. Jag tycker absolut att sjuksköterskorna förtjänar skäligt betalt, men man undrar ju egentligen vad vårt eget förbund sysslar med?!? Jaja, nu ska jag sluta klaga. Det är bara så tråkigt att inte kunna köpa det vin man vill för att huslån, uppvärmning etc äter upp det man tjänar...


I senaste numret av Allt om mat, som jag köpte idag, finns deras lista över årets 100 bästa viner. Benämningen bästa viner är missvisande eftersom det snarast handlar om de 100 mest prisvärda. Ett begrepp som det för övrigt tycks gå inflation på bland landets recensenter. Det diskuteras om fynd och prisvärt så det står härliga till överallt. Nånstans glöms själva vinupplevelsen och vinets verkliga kvalitet bort i jakten på kap. Ta t.ex. Mezzacorona Marzemino för 62:- som hamnade på 11:e plats. Visst, man får mycket vin för pengarna, men hur kul är det egentligen?!? Man får så otroligt mycket mer vinupplevelse om man bara är beredd att lägga det dubbla. Hur som helst så sa jag och sambo att vi skulle prova oss igenom de 10 bästa och se om vi instämmer. Ingen särskilt överraskande lista för övrigt. Brolio som vunnit de två senaste åren har halkat ner till tredje plats, slagna av en av Barone Ricasolis andra storsäljare Formulae på BiB samt vinnaren Schloss Gobelsburg Grüner Veltliner. Ytterligare en BiB finns med, Laurent Miquel Syrah Grenache. Jag tror inte vi kommer att ge oss på någon av BiB:arna när vi testar. Vinerna på 10-listan ligger de flesta runt hundralappen, där Chablis Premier Cru Montmains sticker iväg lite tmed sina 168:-. Ska bli kul att testa.

Jag pratade med Sytembolagets kundtjänst angående vin för testning av min Aerator (se förra inlägget) och de rekommenderade Fontafreddas Langhe Nebbiolo 2005. Detta är passande nog det vin som hamnade på 10:e plats på ovanstående lista, så vi kör nog en nedräkning helt enkelt. Ska bara bjuda in lite folk så vi kan göra testet...

Veckans You Tube. Har visst funnits med ett tag, men jag skrattade i alla fall så jag grät. Det finns en med översättning också, men det tycker jag är överflödigt.

Inga kommentarer: