tisdag 22 april 2008

Vår!

Idag kom våren hit på riktigt allvar kändes det som. Rena maj-vädret här i mina trakter. Även i källaren gör vårens intrång sig påmind. Har haft en relativt jämn temperatur bland mina viner med en temp runt 13-13,5 under vinterhalvåret. Visst har tempen ibland varit nere runt 10 och någon enstaka gång uppe över 14. Nu ligger den relativt konstant runt 14,5-15.

Jag och sonen passade på att ta oss ner och över till grannlandet på "Barolo-run". Hade sett att Super Brugsen hade tilbud på Fontanafredda Barolo. 119 DKK, jämfört med 221 SEK på systemet. Dock ser etiketten inte likadan ut, så jag blir lite osäker på om det är samma vin. Har inte sett någon vingårdsbeteckning på etiketten (inte kollat noga heller). Hur som så stod det ingen årgång i annonsen och jag var lite rädd att det skulle visa sig vara 2002:or. Det var 2003:or. När jag kollade runt lite såg jag dock att de även hade årgång 2001 och 1999. De kostade dock lite mer...6 DKK mer ;) Köpte tre 2001:or och en 1999:a. Hade även tänkt kolla in en vinhandel i Helsingör på vägen hem, men tyvärr drog vår lilla tur ut på tiden och vi var tvungna att ta oss till hemlandet för att hämta syrran på dagis. Köpte två flaskor 2005 Stonehedge Chardonnay. Finns visst även i systemets beställningssortiment för 84:- (årgång 2003). Kostade 60 DKK, så det är ingen större skillnad. Har druckit en tidigare årgång och var då väldigt nöjd. Vi öppnade en flaska idag till den grillade laxen och även om vinet var gott så var minnet av förra flaskan bättre. Sist hade det betydligt mer karaktär av fatlagrad chardonnay med lite smörig knäckighet. Nu var det mer en uns av den varan. Ska strax gå och göra en djupare analys :)

Imorgon blir det nog en lång promenad längs med vattnet. Vi får se om man stöter ihop med några sjuksystrar från jobbet. De har verkligen tajmat strejken bra med tanke på vädret. Sambon var tvungen att åka till grannsjukhuset idag för att jobba eftersom akuten här endast tar emot livshotande åkommor. Det ska bli spännande att se hur (och ffa när) det här slutar. Är lite tudelad. Visst tycker jag att syrrorna ska ha bättre betalt, samtidigt som jag förstå att Sveriges kommuner och landsting (SKL) kämpar emot. Det är så många som har syrrornas löner som måttstock och också kommer kräva mer betalt om syrrorna får det. Det är en hel del kosing som står på spel. Sen måste jag återigen fråga vad vi har för avtal som läkare egentligen!?! Syrrorna kräver 22 500 med hänvisning till att de läst en 3-årig universitetsutbildning. Samtidigt har AT-läkarna 23 500 som minimilön och har då läst en utbildning på 5½ år, dvs nästan dubbelt så lång tid! Det är inte sällan jag skäms när jag talar om vad jag har för lön...

Inga kommentarer: