fredag 9 maj 2008

2005 Château Pesquié Quintessence

Idag tog barnen sitt första bad! 13 grader var det visst i vattnet.

Vi har blivit deporterade till farmor och farfar med barnen över helgen då sambon ska ha tjejhelg med mammorna från vår gamla hemstad. Får dock sällskap av pappa M med barn. De dök upp redan på torsdagskvällen, så fredagen spenderas ute i det fantastiska vädret. Vi åker ner till lekplatsen vid stranden och njuter av pizza i gräset. Därefter tar vi oss ner till stranden och det dröjer inte länge innan barnen är i vattnet (trots förmaningar om att vi inte har några handdukar). Det var inte varmt! Men, nu var det ju vinet vi drack när vi väl kom till mina föräldrar jag skulle skriva om...


Vi inleder kvällen med ett glas 2007 Mulderbosch rosé som jag redan avhandlat.
Efter inspiration av Finare Vinare blir kvällens huvudnummer 2005 Quintessence. Ett vin som ingick i majsläppet. Vi kommer något sent till mina föräldrar, så vinet körs genom Aeratorn ner i dekantern och hinner luftas 45 min innan servering. Vinet doftar gott med animalisk ton. Vi finner doft av läder, röda bär, chark och en angenäm örtighet. I munnen förväntar jag mig mer sträva tanniner än vad som möter gomen. Strävheten sätter inga hinder för konsumtion idag. Eftersmaken är hygglig, men jag hade nog förväntat mig lite mer längd.
Efter detta korkar vi upp en 2005 L'avenir från Stellenbosch, Sydafrika. Far min är väldigt förtjust i sydafrikanska viner. Själv har jag börjat tröttna på den eviga rökigheten.Vinet är gjort på en blandning av Cabernet Sauvignon, Shiraz och Cabernet Franc. Näsan domineras av omogna gröna frukter, där doft av grön paprika och harricots verts sticker ut. Vi finner även vanilj, choklad, röda bär och en typisk rökighet. I munnen känns vinet mjukt och harmonisk, med relativt kort eftersmak.

Sammanfattningsvis två goda viner där Quintessence vinner med en klackspark. Som alltid är det uppfriskande med Rhônevin som avbräck mot viner från nya världen.

Inga kommentarer: